مراسم تشییع و تدفین عزتالله مهرآوران بازیگر معروف
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۳۴۶۲
مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره مراسم تشییع و تدفین زندهنام عزتالله مهرآوران، گفت: پیکر این هنرمند روز دوشنبه (۱۹ مهر ماه) درقطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، عزتالله مهرآوران کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که از پنجم مهر ماه ۱۴۰۰ به سبب ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود شامگاه گذشته (جمعه ۱۶ مهر ماه) بعد از ۱۱ روز مبارزه با این بیماری دار فانی را وداع گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین ارتباط نیکنام حسینیپور مدیرعامل موسه هنرمندان پیشکسوت به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: مراسم تشییع و تدفین این بازگر فقید روز دوشنبه (۱۹ مهرم ماه) با حضور اعضای خانواده و تعدادی از دوستان و همکاران این هنرمند با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، ساعت ۱۱ صبح در قطعه هنرمندان و نامآوران بهشت زهرا(س) انجام خواهد گرفت.
مدیرعامل موسه هنرمندان پیشکسوت درباره دلیل فوت این هنرمند با وجود تلاش مستمر کادر درمان گفت: ایست قلبی و عارضه ریوی به سبب کرونا به عنوان دلیل فوت این هنرمند از سوی کادر درمان اعلام شده است.
عزتالله مهرآوران از پنجم مهر ۱۴۰۰ به علت ابتلا به کرونا و درگیری بالای ۹۰ درصد ریه در بیمارستان آتیه بستری بود و مدتی را بنا به نظر پزشکان با توجه به شرایط درگیری ریه در خواب مصنوعی به سر برد. وی متولد زادهٔ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸، بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون است. شروع کار این هنرمند با درخشش در ادوار ابتدایی جشنواره تئاتر فجر بوده در مقام کارگردان، نمایشنامهنویس و بازیگر بود.
مهرآوران در حوزه تئاتر با مریم معترف و زندهیاد انوشیروان ارجمند بیشترین همکاری را داشته است.
وی همچنین سابقه بازی و درخشش در آثاری چون سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه ، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعهخوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی را در کارنامه خود دارد.
بازی در فیلمهای سینمایی خوابم میآد، آتیش بازی، بانوی من، مومیایی ۳، سیب سرخ حوا، آژانس شیشهای، تارهای نامریی و سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی چون لیسانسهها، ایراندخت، ناخونک، هیولا، ریکاوری، فوق لیسانسهها، زیر همکف، پدر پسری، خوب، بد، جلف: رادیواکتیو، میخواهم زنده بمانم، بچه مهندس ۴، زن زندگی مرد زندگی، ساخت ایران ۳ از دیگر فعالیتهای این بازیگر پُر کار و خوشنام کشورمان بود./ایرنا
منبع: فردا
کلیدواژه: عزت الله مهرآوران عزت الله مهرآوران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی